SL

    Labina Mitevska, Zorica Nuševa, Danijel Hočevar in Monika Lorber

    15. 11. 2019


    V Kinodvoru smo si ogledali večerno projekcijo filma Bog obstaja, ime ji je Petrunija režiserke Teone Strugar Mitevske. Pred dvema letoma smo na Liffu videli njen film When the Day Had No Name, ki se je podobno osredotočal na prikaz problematične mladine z obrobja v brezperspektivni družbi in njihove izbruhe nasilja nad ženskami, le da je letošnji bližje črni komediji. Spomnimo se lahko, da je že tisti film – sicer v stranskem planu – namigoval na fetiš križa, ki je v novem celo osrednji objekt. Sestri sta z bratom ustanovili lastno produkcijsko hišo, po besedah Labine Mitevske zaradi frustracije, da drugače ne bi mogli nadzorovati celotnega procesa ustvarjanja filma. Poleg nje so bili včeraj z nami še glavna igralka Zorica Nuševa, koproducent Danijel Hočevar in kostumografinja Monika Lorber. Pogovor je moderiral Damijan Vinter. 

    Mitevska je povedala, da se je ideja za film pojavila nekega jutra, ko so med listanjem časopisa uzrli nenavadno obrobno novico o ženski, ki je proti postavam patriarhalne pravoslavne cerkve sodelovala na nekem vraževernem običaju. Novi film je bil pri priči rojen. Prvi del zgodbe je precej istoveten, policijska obravnava, nemalo karikirana, pa je logično nadaljevanje in ekipin prispevek. Lik naj bi pri tem imel možnost pokazati svojo trdoživost. Petrunija je visoko izobražena, saj je po besedah Mitevske »izobrazba edini način, da se zoperstavimo sistemu«; Petrunija sicer poskuša govoriti s policistom o svojih revolucionarnih prepričanjih, a jo ta kar nemudoma ustavi. Tako niti ne preseneča, da lik svojega znanja skoraj ne razkazuje, večino časa kljubuje molče. Petrunija po besedah Mitevske pooseblja univerzalno soočanje vsake ženske z mačizmom. 

    Nuševa je povedala, da ni bil zahteven le skok v ledeno vodo, temveč je bilo najtežje odigrati prizor z materjo, v katerem se tudi fizično spoprimeta. Občinstvo je seveda zanimalo, kako je film sprejela cerkev. Mitevska je pojasnila, da je predstavnika prosila za pomoč glede vloge popa, a je bila začudena, da ji ni hotel pomagati in ji je grozil celo s tožbo, predvsem pa jo je vehementno zavrnil, da »Bog zagotovo obstaja in da je prav tako gotovo – moški«. Ampak se stvari v Makedoniji bojda spreminjajo na bolje; zdaj tudi ženska lahko lovi oziroma obdrži križ, kot je Mitevska ponosno naznanila in požela aplavz za ta domnevni véliki napredek. 

    Hočevar in Mitevska sta spregovorila še o sedemnajstletnem sodelovanju in o češkem filmu, pri katerem sta se spoznala, ko je Labina še prvenstveno igrala. Hočevar je ljubljansko občinstvo opozoril, da je na Češkem še zdaj velika zvezda. Monika Lorber pa je z gostjama kramljala še o procesu pomerjanja oblek in o svojem delu, ki ga je Mitevska nadvse pohvalno še podrobneje orisala. 


    Zapisala Nataša Šušteršič

    Foto Iztok Dimc